loading...

networkalexaplace

سايت كامپيوتري

بازدید : 248
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

فعالان عرصه ي اقتصاد و كساني كه به ماندگاري جاودانه در اين عرصه مي انديشند ، به خئبي مي دانند كه اكسيژن تنفس در دنياي تجارت اصل مشتري مداري است و درك اين سخن كه « هميشه حق با مشتري است» را سر لوحه برنامه هاي خويش مي دانند.
حضور يك مشتري در يك واحد اقتصادي علاوه بر آن كه سود ملي به دنبال دارد ، شيپور بيدار باش هميشگي است تا بتوانيم پون سربازاني آماده در عرصه رقابت به نبرد بپردازيم.
در اين ميان آن چه مهم است خود مشتري مداري نيست ، بلكه ويژگي و پارامترهايي است كه بايد وجود داشته باشد تا مشتري مداري محقق شود. آن چه در سطور زير مي آيد بيشتر تجربيات كاربردي است كه در اين عرصه كسب شده و به عنوان عوامل به وجود آورنده و رشد دهنده مشتري مداري مي تواند مورد توجه قرار گيرد. در واقع پاسخي است به اين پرسش كه « مشتري چه مي خواهد؟ » يقينا هر كسي كه پاسخ منطقي و كامل تر براي اين پرسش داشته باشد او بهتر خواهد توانست خود را مزين به اصل مشتري مداري كرده باشد.
لذا به دور از پيچيدگي هاي زبان علمي ، تجربياتي كه مي تواند ما را در اين راستا ياري دهد به شرح زير بيان مي گردد:

راه هاي تحقق مشتري مداري

1. اولين خواسته مشتري « احترام » است. مشتري به عنوان يك شخص و يك انسان ، داراي هويتي مستقل و شخصيتي مدني است كه هميشه دوست دارد اين هويت و شخصيت پاس داشته شود و از يك ديدگاه محترمانه به وي نگريسته شود . در برخورد اول با مشتري بايد متانت هر چه تمام تر و با نشاطي برخاسته اط علاقه از وي استقبال كرد ، با اين كار هم « شخصيت انساني » او را پاس داشته ايم و هم نوع پاسخ مشتري به رفتارهاي خود را ترسيم كرده و به او قبولانده ايم . مشتري كه با برخورد مشتاقانه و محترمانه رو به رو شود ، درصد پاسخي مشتاقانه و محترمانه برخواهد آمد. از اين رو فضايي به وجود خواهيم آورد كه در آن مشتري احساس «بيگانگي» نخواهد كرد.
2. مشتري در نگاه اول خود ظاهر « آراسته ، مرتب ، منظم و تميز » كاركنان و محلي كه در آن وارد مي شود را مي سنجد و هر چقدر اين ظاهر آراسته تر باشد ، تشويش هاي دروني مشتري كمتر و كمتر مي شود و جاي خود را به آرامش و احساس رضايت خواهد داد.
3. وجود كالاهاي « مورد نياز» مشتري در واحد خدماتي مي تواند اطمينان وي را به آن واحد افزون كند . وقتي مشتري را براي نداشتن كالايي از خود دور مي كنيم ، يقينا برگشت او را به سوي خود با ترديد جدي مواجه مي كنيم . مشتري در فضايي رفت و آمد خواهد داشت كه آرامش فكري او را به هم نريزد و يقينا صداقت كاركنان و مديران و تلاش آنان براي حفظ اين آرامش فكري ، او را در مراجعات بعدي جدي تر خواهد كرد. تا آن جا كه امكان دارد بايد درخواست هاي مشتريان خود پاسخ «بله» داشته باشيم.
4. براي مشتريان « كيفيت خدمات » مهم ترين عامل مراجعه به يك واحد خدماتي است . مديراني هستند كه اين كيفيت را براي مشتريان خود « تضمين » كنند. مشتري شايد بتواند برخورد تند كارمندان را تحمل كند ، شايد بتواند اتلاف زمان را ناديده بگيرد ، اما يقينا نمي تواند ار « كيفيت كار » به سادگي بگذرد. او حتي حاضر است بهاي بيشتري بپردازد. ، مشروط به اين كه « كيفيت » خدمات ارائه شده را برايش تضمين كنند.

بازدید : 239
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

1. شور و اشتياق
اگر برند خود را شما در زمان كوتاهي بدون شور اشتياق ايجاد كنيد به طور قطع نمي توانيد آن را در مدت زماني زيادي حفظ كنيد اگر شما نگاهي به شركت هاي موفق مثل گوگل و اپل بياندازيد يك شور و اشتياق خاصي را در كارشان مشاهده مي نماييد كه باعث انتقال آن به بقيه مخصوصا مشتريان خودشان است.
كه اين شور در مشتريان باعث تبليغات دهان به دهان مي شود.

2. ثبات
وقتي مشتريان از يك سرويس و يك محصول مرتبا استفاده مي كنند انتظار داردند همان كيفيت سابق را دريافت نمايند بهترين مثال در اين زمينه رستوران ها و موار غذايي مي باشد.
بنابراين هيچ كسي نمي تواند بر شركتي كه در هر زمان يك نوع كيفيت را ارائه مي دهد تكيه كند و تا جايي كه امكان دارد بايد از اين تناقض دوري كنيم.
نمونه شگفت انگيز اين ثبات مك دونالد است كه شما در هر جايي از منو اين رستوران سفارش بدهيد با جايي ديگر طعم و كيفيت آن تفاوتي نمي كند خواه در چين باشد يا فلوريدا.

3. رقابت پذيري
بدست آوردن بخشي از بازار كار آساني نيست و اعضاي يك تيم بايد براي رشد روحيه رقابتي داشته و براي دست يابي به رشد و پيشرفت مرتبا تلاش كنند. وقتي پا به يك صنعتي مي گذاريم اگر توقع اين را داشته باشيم كه بشينيم و منتظر باشيم كه مشتريان ما را پيدا كنند كاري كاملا اشتباه است پس بايد وارد ميدان رقابت شد و با بقيه شركت به رقابت پرداخت.

7 عامل اصلي برند هاي موفق

4. ارائه دادن
يكي ديگر از بخش هاي بزرگي كه باعث ايجاد يك نام تجاري موفق مي شود مصرف كننده از په راه هايي با آن آشنا شود. بديهي است، شركت هاي بزرگ داراي مزيت در معرض ديد قرار گرفتن هستند چرا كه آنها معمولا بودجه زيادي را صرف بازاريابي و ايجاد اتصالات بيشتر مي كنند. آنها به تبليغات در جاهاي مختلفي در تلويزيون و مجلات مي پردازند و در خيلي از سرچ ها لينك هاي اول را به خود اختصاص مي دهند.
در اين بين فضاي مجازي براي ارائه كار خود را نبايد فراموش كرد فضاي مجازي در سال هاي اخير فاصله بين شركت هاي كوچيك و بزرگ و همچنين مشتريان را كم كرده است كه حتما از اين موقعيت بايد كمال استفاده را كرد مخصوصا شبكه هاي مجازي مانند فيس بوك ، توييتر ، گوگل پلاس و لينكدين فقظ بايد با روش درست و صحيح در اي ن شبكه ها كار كرد.

5. رهبري
مثل هر تيم در جامعه يا ورزش يك رهبر با تجربه و توانا خيلي مي تواند در موفقيت شركت تاثير داشته باشد. كه در شركت ها اين فرد مدير عامل و يا مالك آن است. اين فرد كه با همانگ كردن اعضا شركت و ايجاد راهكار و استراتژي براي تجارت مي تواند باعث شود كه شركت راه درستي را طي كند و با برطرف كردن نقاط ضعف و ايجاد تحرك در مجموعه از بي راه جلوگيري كند.

بازدید : 171
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

طرح اوليه تكنولوژي XConnect براي اولين بار در سال گذشته و در قالب رونمايي از محصولات Razer Blade Stealth و Razer Core پيش روي كاربران قرار گرفت اما حالا AMD غول بازار توليد كارت‌هاي گرافيكي قصد دارد در قالب همكاري با Razer و اينتل، تكنولوژي XConncet را به‌منظور تسهيل استفاده از كارت‌هاي گرافيكي رايانه‌هاي روميزي براي لپ‌تاپ‌هاي مجهز به قابليت تاندربولت 3، توسعه دهد. اين راهكار باعث خواهد شد AMD به اولين شريكي تبديل شود كه عملا پشتيباني از اين درايورها را آغاز كرده است.

XConnect مجموعه‌اي از قابليت‌هاي مختلف را پيش روي كاربران قرار مي‌دهد. اين تكنولوژي، سازگاري كاملي با طيف وسيعي از كارت‌هاي گرافيكي و اكثر لپ‌تاپ‌هاي مجهز به پورت يو‌اس‌بي نوع C تاندربولت 3 دارد. با استفاده از اين راهكار مي‌توان يك اولترابوك ساده با توان پردازشي مطلوب كه از توانايي‌هاي سطح بالاي گرافيكي برخوردار نيست را به يك دستگاه هوشمند ويژه اجراي بازي‌هاي ويدئويي تبديل كرد.

قابليت اتصال ساده و بدون نياز به نصب نرم‌افزاري در قالب تكنولوژي Xconncect نيز امكان جداسازي كارت گرافيكي را در هر زمان ممكن و بدون نياز به راه‌اندازي مجدد سيستم‌، امكان‌پذير مي‌سازد.

Razer Core، به عنوان اولين تجهيز جانبي مجهز به اين قابليت مي‌تواند كارت‌هاي گرافيكي سطح بالا را نيز در خود جاي دهد. اين در حالي است كه دسترسي به گستره وسيع‌تري از درگاه‌هاي ارتباطي مانند كانكتورهاي يو‌اس‌بي نسخه 3.0 و اترنت نيز به‌واسطه بهره‌گيري از اين تجهيز، امكان‌پذير شده است. Razer Core به منبع توان 500 واتي نيز تجهيز شده كه مي‌تواند تغذيه كارت‌هاي گرافيكي را با TDP تا 375 وات انجام دهد.

Radeon R9 285، R9 290 و 290X به همراه تمامي مدل‌هاي R9 300 و كارت‌هاي گرافيكي جديد R9 Nano و R9 Fury، پيشنهادهاي متخصصان AMD براي بهره‌گيري از بالاترين سطح سازگاري هستند. اين شركت همچنين درايور Radeon Software Crimson Edition 16.2.2 را به‌منظور بهره‌گيري از قابليت پلاگ اند پلي يا توانايي استفاده بدون نياز به نصب و تنظيم به كاربران پيشنهاد داده است.

مدنظر داشته باشيد كه اگرچه Razer Core سازگاري كاملي با كارت‌هاي گرافيكي شركت‌هاي رقيب دارد اما استفاده از راهكار XConnect به‌منظور فراهم كردن امكان جداسازي بدون خطر در هنگام استفاده از كارت گرافيكي، لازم و ضروري است.

بازدید : 136
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

هيچ شكي نيست كه ساتيا نادلا از زمان تصدي سمت مديرعاملي مايكروسافت كه چيزي در حدود دو سال از آن مي‌گذرد، تغييرات زيادي را در اين شركت ايجاد كرده است. بر پايه سياست‌هاي جديد نادلا، ويندوز همچنان از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار است اما ديگر به عنوان تنها پلتفرم مهم اين شركت در نظر گرفته نمي‌شود. مايكروسافت در قالب سياست‌هاي جديد، انتشار نرم‌افزارها و برنامه‌هاي ويژه براي iOS شركت اپل، اندرويد گوگل و يا حتي رقيب ديرينه خود لينوكس را نيز در دستور كار قرار داده است تا از اتخاذ سياست‌هاي خصمانه در قبال رقبا تا حد زيادي جلوگيري شود. نادلا تاكيد ويژه‌اي هم روي سيستم محاسبات ابري داشته تا علي‌رغم مخالفت برخي از مشتريان وفادار اين شركت در خصوص استفاده از اين راهكار جديد، پس از آمازون جايگاه شماره 2 را در بازار رو به رشد سرويس‌هاي ابري نصيب خود كند.

با اين تفاسير، خواندن پرسش و پاسخي كه وب‌سايت بيزينس اينسايدر در خصوص سياست‌هاي جديد مايكروسافت در قالب گفتگو با ساتيا نادلا منتشر كرده، خالي از لطف نخواهد بود و ديد كامل‌تري را از تصميمات اين شركت پيش روي ما قرار خواهد داد.

Matt Rosoff: در كنفرانس بيلد مايكروسافت صحبت زيادي در خصوص المان‌هاي مصنوعي و روبات‌هاي گفتگو و به‌طور كلي‌تر، "مكالمه و گفتگو" به عنوان پلتفرمي جديد مطرح شد اما همان‌طور كه مي‌دانيم اين ايده جديد نيست و فكر مي‌كنم چيزي در حدود 15 سال قبل اين مطالب را از زبان بيل‌گيتس شنيده بوديم. فكر مي‌كنيد چرا اكنون بهترين زمان است تا مايكروسافت وارد اين بازار شود؟

ساتيا نادلا: آنچه به‌طور كامل و اساسي تغيير يافته، در دسترس بودن و به‌زبان ديگر فراگير شدن محاسباتي است كه اكنون مي‌توانيم از آن بهره ببريم. در مركزِ آنچه توسط ما انجام مي‌شود، تعامل با حجم زيادي از داده‌ها قرار دارد. داده‌هايي در مورد شما، سليقه‌هاي شما، شركت شما و جهان پيرامون شما. به‌منظور فراهم كردن شرايط براي تعامل پايدار با اين اطلاعات، به حجم زيادي از پردازش و محاسبات نياز است و همين باعث شده ما به استفاده از سرويس‌هاي ابري علاقمند شويم.

علاوه بر اين، شما به اين اطلاعات روي گوشي خود هم نياز داريد و اين امر محدود به رايانه‌هاي شخصي شما نخواهد بود. در حال حاضر دستگاه‌هاي متفاوتي از سنسورها تا هلولنز نيز به اين منظور در دسترس قرارگرفته‌اند. اين تركيب از دستگاه‌ها و فراگير شدن اطلاعات، در كنار مكملي به نام توان پردازش ابري باعث شده امكان ارائه تجربيات متفاوت نظير آنچه از آن صحبت مي‌كنيم وجود داشته باشد.

Rosoff: مي‌توانيد دليلي محكم در خصوص اينكه چرا بايد از عرضه چنين قابليت‌هايي هيجان زده باشيم بيان كنيد؟ نمونه‌اي از آنچه با در اختيار داشتن عوامل و رابط‌هاي مصنوعي به من كمك مي‌شود را بيان كنيد.

نادلا: كورتانا را در نظر داشته باشيد، اين حقيقت كه شما يك دستيار ديجيتالي شخصي در اختيار داريد كه شما را مي‌شناسد، از سليقه‌هاي شما با خبر است و اين توانايي را دارد تا با حفظ حريم خصوصي، به اطلاعات شما دسترسي پيدا كند باعث خواهد شد در انجام موارد مختلف كمك‌هاي متنوعي را دريافت كنيد.

پيش از هرچيز، اين دستيار صوتي تنها به استفاده روي يك سيستم‌عامل محدود نشده و با تمامي دستگاه‌ها و تجربيات شما سازگار است. بنابراين، در صورتي كه من ديرتر از زمان مورد نظر عازم يك قرار كاري شوم، اين دستيار شخصي سريعا اين موضوع را درك كرده و به‌طور خودكار مرا باخبر مي‌كند.

توانايي كورتانا كه مي‌تواند رويدادهاي در حال وقوع در دنياي واقعي را بررسي كند باعث شده من هر موقع از خواب بيدار مي‌شوم نيم نگاهي به اين دستيار هوشمند داشته باشم تا كورتانا مرا از قرارهاي ملاقات خاص و يا مطالب خبري مرتبط با رويداد باخبر سازد.

هر روز قبل از رفتن به منزل، در صورتي كه بخواهم وضعيت ترافيكي را كنترل كنم از عبارت "كورتانا!ي وضعيت ترافيكي تا منزلم چگونه است؟" استفاده مي‌كنم و پاسخي مناسب دريافت خواهم كرد زيرا كورتا دقيقا موقعيت مكاني منزل مرا مي‌داند و پرسش مطرح شده را نيز درك مي‌كند. بنابراين مي‌توان مثال‌هاي زيادي از فعاليت‌ها و امور روزانه را مطرح كرد كه با استفاده از هوش مصنوعي يا دستيارهاي شخصي در انجام صحيح آن‌ها به شما كمك خواهد شد.

در بُعد تجاري، پشتيباني از مشتري نمونه خوبي است. در قالب راهكار جديد، تمامي منابع اطلاعاتي كه پيش از اين در دسترس بودند، پيش روي شما قرار خواهند گرفت. به جاي مراجعه به 20 برنامه مختلف، مي‌توانيد راهكاري را در پيش گيريد كه اين برنامه‌ها به شما مراجعه كنند. اين امر مي‌تواند با بهره‌گيري از روبات‌ها در چارچوبي مانند مكالمات اسكايپ و يا از طريق بهره‌مندي از يك دستيار ديجيتال شخصي انجام شود.

Rosoff: شركت‌هاي زيادي وجود دارند كه از همين روند پيروي مي‌كنند. در بعد مصرف‌كنندگان خانگي شاهد حضور شركت‌هايي مانند فيس‌بوك، گوگل و اپل هستيم. حتي IBM هم سال‌هاست كه در اين حوزه حرف‌هايي براي گفتن دارد. چرا مايكروسافت؟ شما چه قابليت ويژه‌اي داريد كه باعث موفقيت و برتري شما بر رقبا خواهد شد؟

نادلا: پيش از هرچيز بايد بر حضور خود در بازار به عنوان يك شركت تمركز كنيم. هر گاه شخصي از من مي‌پرسد كه آيا ما به عنوان شركتي در حوزه مصرف‌كنندگان و يا شركتي فعال در حوزه تجاري فعاليت مي‌كنيم من در پاسخ مي‌گويم ما شركتي هستيم كه تمركز خود را روي كاربراني گذاشته‌ايم كه هم به ايفاي نقش به عنوان مصرف كننده خانگي و هم مصرف كننده تجاري مي‌پردازند. توانايي ما در اين امر نهفته است.

بنابراين به عقيده من كورتانا منحصر به‌فرد بودن خود را از دريافت اطلاعات شخصي شما، اطلاعات آفيس 365 و در دسترس بودن روي تمامي پلتفرم‌ها بدست آورده است. به عقيده من هيچ شركت ديگري، تا جايي كه من در ذهن دارم چنين راهكار يكپارچه‌اي را براي استفاده از دستيارهاي ديجيتال شخصي به ارمغان نياورده است.

Rosoff: بزرگ‌ترين تغيير زندگي شما از زماني كه به عنوان مديرعامل مايكروسافت مشغول به كار شديد چيست؟ ما خوانندگان زيادي داريم كه همواره در زمينه مديريت و ايجاد تعادل ميان زندگي و كار با چالش مواجه بوده‌اند و به‌نظر مي‌رسد هميشه در حال كار كردن هستند. شما چگونه اين مسئله را مديريت مي‌كنيد؟ آيا قانون خاصي در اين خصوص داريد و يا نكته‌اي هست كه با چنين افرادي در ميان بگذاريد؟

شايد نياز باشد تا تصويرسازي كاملي از اين مسئله ارائه دهم. فاكتور آنچناني به نام تعادل وجود ندارد و اين دقيقا روشي است كه من با استفاده از آن، هماهنگي ميان كار و زندگيم را برقرار مي‌كنم.

به شخصه قسمت اعظم وقت خود را در مقايسه با زماني كه با كودكانم گذرانده‌ام در شركت مايكروسافت سپري كرده‌ام زيرا كودكان ما بزرگ شده و به دانشگاه مي‌روند و زندگي خود را شروع مي‌كنند. وقتي در خصوص زمان سپري شده در محل كار فكر مي‌كنم، معتقدم كار من بايد فرايندي باشد كه روح و اعتقادات شخصي مرا پرورش دهد.

در خصوص ارائه راهكار هم بايد عنوان كنم همواره در تلاش بوده‌ام تا نظم بيشتري را در زندگيم حكمفرما كنم. سعي مي‌كنم در زمان حال حضور داشته باشم و در دنياي مدرن، تاثير ايميلي كه خوانده‌ام روي آنچه در زمان حال انجام مي‌دهم سايه نيندازد.

Rosoff، آيا مايكروسافت به دنبال توسعه همكاري‌هاي خود در كشورهاي درحال توسعه است؟

ما تلاش‌هاي زيادي در اين زمينه انجام مي‌دهيم. چيزي در حدود يك ماه پيش من ايميلي از كوبا دريافت كردم كه در آن يك فروشنده محصولات ويندوزي اعلام كرده بود در اين كشور كاربران زيادي از ويندوز استفاده مي‌كنند و سرورهاي ويندوزي زيادي نيز مشغول به فعاليت هستند. او خواستار ثبت نام به عنوان يك شريك تجاري براي همكاري بيشتر شده بود. اين موضوع، با تغيير شرايط در خصوص كشوري مانند ايران نيز حكمفرماست. ايران بازاري با مشتريان كاملا ويندوزي است و اين موضوع وقتي صحبت از اتوماسيون دفاتر و بخش اداري مي‌شود، بيشتر به چشم مي‌آيد. اين چشم‌انداز با درخواست چندين و چندباره از ما براي حضور در ايران همراه شده است.

تمامي كشورهايي كه من به آن‌ها سفر مي‌كنم، شركاي محلي، توليدكنندگان نرم‌افزاري، افراد فعال در حوزه خدمات درماني، آموزشي و حمل و نقل هستند كه همگي سيستم‌هايي برپايه تكنولوژي ما در دسترس دارند.

بازدید : 151
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

IT در طول سال‌ها يكي از پرسودترين صنايع بوده است و معمولا روند رشد سريعي دارد. با اين حال اما جديدترين بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه ميزان سرمايه‌گذاري جهاني در اين صنعت كاهش نسبتا كمي را تجربه خواهد كرد. آخرين تحقيقات موسسه گارتنر در اين زمينه نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري جهاني در صنعت IT در سال 2016 به 49/ 3تريليون دلار مي‌رسد كه اين ميزان نسبت به رقم 5/ 3 تريليون دلاري سال 2015، كاهش 5/ 0 درصدي را خواهد داشت. اين كاهش احتمالا به خاطر نوسانات بازار جهاني است.«جان ديويد لاولاك» يكي از كارشناسان موسسه گارتنر در اين مورد مي‌گويد: «زيرموجي از بي‌ثباتي اقتصادي وجود دارد كه سازمان‌ها را به سمت تصميم‌گيري‌ها و عملكردهاي محتاط‌تر پيش مي‌برد و سرمايه‌گذاري صنعت IT هم يكي از نتايج اين جريان است. اين در حالي است كه همزمان IT نياز به سرمايه‌گذاري دارد تا بتواند از تجارت ديجيتال كه ضروري‌تر از قبل است، حمايت كند.
رهبران تجاري مي‌دانند كه آنها بايد تجارت خودشان را ديجيتالي كنند تا بتوانند در دنياي مدرن باقي بمانند. به اين منظور اين رهبران به دنبال جلب سرمايه و افزايش آن براي رونق كسب‌وكار خودشان هستند.»لاولاك معتقد است كه كمتر از 10 درصد سازمان‌ها در حالت بهينه‌سازي هزينه يا كاهش هزينه‌هاي اضافي هستند. اين در حالي است كه آنها براي صرف سرمايه بيشتر روي صنعت IT و روند ديجيتالي شدن به اين كار نياز دارند. در واقع تجارت ديجيتال نياز به بهينه‌سازي و مديريت هزينه‌ها دارد. يكي از مشهودترين نتايج اين بهينه‌سازي تغيير در روند سرمايه‌گذاري بين دارايي‌ها و خدمات است. لاولاك در اين مورد مي‌گويد: «قديمي‌ترين‌هاي صنعت IT حالا يك جفت سرويس ديجيتال دارند؛ نرم‌افزارهاي داراي گواهينامه و نرم‌افزارهاي كلود، سرورها و زيرساخت‌ها به‌عنوان خدمات، ارتباط صوتي و ارتباط صوتي اينترنتي. در واقع چيزهايي كه زماني بايد به‌عنوان يك دارايي خريده مي‌شدند، حالا مي‌توانند به‌عنوان يك سرويس و خدمات ارائه شوند.»كارشناسان موسسه تحقيقاتي گارتنر معتقدند كه پيش‌بيني ميزان سرمايه‌گذاري جهاني در صنعت IT مي‌تواند شاخص مهمي براي نشان دادن روندهاي پيش‌روي تكنولوژي در بخش‌هاي سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات IT و بازارهاي مخابراتي باشد. براي بيش از يك دهه مديران IT و كسب‌وكارهاي مرتبط با آن از اين پيش‌بيني‌ها براي تشخيص فرصت‌ها و چالش‌هاي بازار استفاده كرده‌اند و تصميم‌گيري‌هاي تجاري خودشان را بر مبناي اين پيش‌بيني‌ها انجام داده‌اند. انتظار مي‌رود بازار دستگاه‌ها و ابزارها شامل كامپيوترهاي شخصي، نوت‌بوك‌هاي اولتراموبايل يا فوق باريك، گوشي‌هاي موبايل، تبلت‌ها و پرينترها شاهد كاهش 7/ 3 درصدي ميزان سرمايه‌گذاري جهاني در سال 2016 خواهند بود. بازار موبايل‌هاي هوشمند به سمت اشباع شدن در سراسر جهان پيش مي‌روند و به همين دليل روند رشد آن رو به كاهش است. بازار كامپيوترهاي شخصي و نوت‌بوك‌هاي فوق باريك هم انتظار مي‌‌رود روند كاهش داشته باشند. كارشناسان و تحليلگران بازار معتقدند كه بي‌ثباتي اقتصادي در اغلب بخش‌هاي جهان تاثير زيادي بر اين جريان كاهش گذاشته است.

بازدید : 168
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

اگر در استفاده روزانه از اينترنت به وب‌سايت‌هاي مختلفي مانند فيس‌بوك، آمازون و گوگل مراجعه و تصور مي‌كنيد فضاي اينترنت را به خوبي مي‌شناسيد بايد بگوييم كه در اين خصوص سخت در اشتباه هستيد. در واقع آنچه شما از تجربه وبگردي خود درنظر داريد، استفاده از سطح ظاهري يا بيروني دنياي وب است و حال آنكه از حضور در آنچه به عنوان وب پنهان يا وب عميق شناخته مي‌شود بي‌نصيب مانده‌ايد.

اخيرا كتابي با عنوان "جنايات آينده" نوشته مارك گودمن به رشته تحرير درآمده است. كتابي كه در آوريل سال 2015 ميلادي با عنوان "رونمايي از وب سياه" در نشريه Popular Science نيز از آن يادشد. هدف از انتشار اين مطلب، آشنايي كاربران با فضاي متفاوت وب عميق در مقايسه با فضايي از اينترنت است كه هر روز پيش روي آن‌ها قرار مي‌گيرد.

بر اساس اين كتاب وب عميق يا اينترنت ژرف در واقع فضايي است كه در آن اطلاعات آنلاين، با بهره‌گيري از گذرواژه‌ها محافظت مي‌شوند، در پشت درهاي مستحكم محفوظ مانده و يا اينكه در نهايت، به نرم‌افزارهاي مخصوص براي دسترسي به اين فضا نياز است. بدنيست بدانيد اين فضا آنچنان هم محدود نبوده و بر اساس برخي تخمين‌ها، 500 برابر وسيع‌تر از وب ظاهري است كه روزانه در آن به جستجو و مشاهده اطلاعات مي‌پردازيم.

بر اساس گزارش منتشر شده توسط Nature، گوگل تنها پردازش و ايندكس چيزي در حدود 16 درصد از وب سطحي را انجام مي‌دهد و البته تمامي محتويات موجود در فضاي وب عميق را بدون پوشش گذاشته است. در واقع هر جستجوي انجام شده به‌واسطه موتورهاي جستجو، تنها 0.03 درصد از اطلاعات آنلاين را پيش روي ما قرار مي‌دهد (يك صفحه از هر 3 هزار صفحه). قسمتي از وب عميق ممكن است در پايگاه‌هاي داده‌‌اي وب‌سايت‌هاي مختلف وجود داشته باشد و توسط موتورهاي جستجو، فهرست هم نشده باشد اما اين فضا كه از آن با عنوان دارك‌نت نيز ياد مي‌شود شامل ساختارهاي زيرزميني مخفي است كه در آن هكرها، گانگسترها و تروريست‌ها فعاليت مي كنند.

تجارت كثيف در وب عميق

در اين فضا نسخه‌هاي غيرقانوني داروها در ابعاد وسيعي داد و ستد مي‌شوند. به عنوان نمونه، سيلك رود، فروشگاه غيرقانوني زيرزميني كه به تازگي كشف شد تجارت زيرزميني 200 ميليون دلاري را تنها در مدت 28 ماه انجام داده است. ارزهاي جعلي كشورهاي مختلف از يورو، پوند و ين نيز در اين فضا به فروش مي‌رسند. به عنوان مثال، جاعلان در ازاي 600 دلار 2500 دلار جعلي آمريكا را با ضمانت اينكه خودكارهاي معمولي و دستگاه‌هاي تست نور ماورابنفش قدرت شناسايي آن را نداشته باشند به فروش مي‌رسانند هر چند قطعا در هنگام استفاده از اين پول‌هاي تقلبي جاعلان براي ضمانت محصول خود ديگر حضور ندارند.

گواهينامه، برگه‌هاي شهروندي، پاسپورت، شناسنامه‌هاي جعلي، مدارك دانشگاهي و مستندات مهاجرت نيز از جمله اوراق هويتي و اداري هستند كه در اين بازار سياه مكاره به فروش مي‌رسند. در اين بازار، قيمت گواهينامه رانندگي آمريكا، چيزي در حدود 200 دلار بوده اما خريد پاسپورت آمريكا يا بريتانيا چندهزار دلار خرج در بر دارد. البته مشخص نيست واقعا اين گذرنامه‌هاي جعلي در دنياي ديجيتالي امروز كه اثر انگشت و ديگر موارد تشخيص هويت وجود دارد عملا چه كاربردي دارد. باندهاي تبهكاري در اين فضا اقدام به خريد و فروش اسلحه و يا مواد منفجره كه در بسته‌هاي ويژه (براي جلوگيري از تشخيص توسط اشعه ايكس) و يا در قالب جاسازي در اسباب‌بازي، آلات موسيقي و يا دستگاه‌هاي الكترونيكي مي‌كنند و در مدل‌هاي مخوف‌تر، قاتليني كه امكان اجير شدن آن‌ها براي ترور اشخاص مختلف وجود دارد و خدمات خود را با عناويني مانند "راه‌حل‌هاي دائمي براي مشكلات متداول" ارائه مي‌دهند و يا بازار سياه موجود براي فروش اعضاي بدن نيز به چشم مي‌خورد. در اين فضا، قيمت كليه 200 هزار دلار، قيمت قلب، 120 هزار دلار و كبد 150 هزار دلار عنوان شده است. يك جفت چشم نيز 1500 دلار قيمت دارد.

فعاليت‌هاي زيرپوستي در وب سياه

علاوه بر خريد و فروش‌هاي غيرقانوني در فضاي وب سياه، فعاليت‌هاي مخوفي نيز در اين فضا انجام مي‌گيرد كه بدون شك، تاثيرات خود را در فضاي وب معمولي نيز به جا خواهد گذاشت. به عنوان مثال، در قالب استفاده از ارزهاي رايج اينترنتي مانند بيت‌كوين يا دارك‌كوين و البته سيستم پرداختي كه از آن با عنوان Liberty Reserve ياد مي‌شود راهكاري غيرقانوني و ويژه براي پرداخت وجه، بدون استفاده از اسامي و مشخصات واقعي ايجاد شده است. اين در حالي است كه برخي وب‌هاست‌ها در كشورهايي مانند روسيه و اوكراين، كاربران را به ارائه مشخصات واقعي هويتي مجبور نكرده و امكان پرداخت به‌صورت ناشناس و از طريق بيت‌كوين را فراهم مي‌كنند. اين سرويس‌دهنده‌ها حتي به راحتي هشدارهاي مقامات دولتي را نيز ناديده مي‌گيرند.

نفوذگران در اين راه از سرويس‌هاي قانوني ابري نيز بهره مي‌برند. جديدترين تحقيقات انجام شده حكايت از آن دارد كه 16 درصد از كانال‌هاي توزيع بدافزارها و حملات سايبري از سرويس ابري آمازون سرچشمه مي‌گيرند. از سوي ديگر امكان خريد ابزارهاي مختلف براي شناسايي حفره‌هاي امنيتي موجود در برنامه‌هاي متفاوت نيز وجود دارد. امكان استخدام هكرهاي خبره نيز در اين فضا امكان‌پذير است. به عنوان مثال گروه چيني Hidden Lynx چيزي در حدود 100 سارق سايبري را در اختيار دارد كه برخي از آن‌ها به سيستم‌هاي شركت‌هايي مانند گوگل، ادوبي و لاك‌هيد مارتين هم دستبرد زده‌اند.

رد گم كردن در فضاي تاريك وب

استفاده از Tor در ميان چندين و چند راهكار نرم‌افزاري براي ورد به فضاي تاريك قرار دارد. اين مرورگر، سيگنال‌ها را در ميان چيزي در حدود 6 هزار سرور، سردرگم مي‌كند تا درخواست اصلي كاربر براي بازديد از يك‌ وب‌سايت، مخفي شود. اين نرم‌افزار امكان بازديد از صفحات مخفي با پسوند .onion (به‌جاي .com) كه تنها از طريق اين مرورگر امكان بازديد از آن‌ها وجود دارد را نيز فراهم مي‌كند.

در اواسط سال 2014 ميلادي، يكي از نفوذگران حرفه‌اي، Grams را به عنوان اولين موتور جستجوي شبكه سياه وب، توسعه داد. اين موتور جستجو اين امكان را فراهم مي‌كرد تا مجرمين به دنبال خريد دارو، اسلحه و يا حتي حساب‌هاي بانكي سرقت شده در ميان سايت‌هاي مخفي جستجو كنند. اين موتور جستجو حتي به گزينه “I’m Feeling Lucky” و سيستم تبليغاتي نظير آنچه در مرورگرهاي قانوني مانند گوگل مشاهده مي‌كنيم نيز تجهيز شده بود.

مراجع ديجيتالي (ويكي‌ها) ويژه خلافكاران نيز سايت‌هاي مخفي را بر اساس دسته‌بندي‌هايي نظير سايت‌هاي ويژه هك، خريد و فروش، ويروس‌ها و داروها پيش روي افراد قرار مي‌دهند. توضحيحات ارائه شده براي هر سايت نيز به مشتري اين امكان را خواهد داد تا جنس قاچاق مورد نظر خود را انتخاب و تهيه كند. در نهايت اتاق‌هاي گفتگوي مخفي كه ورود به آن‌ها تنها در قالب دريافت دعوتنامه امكان‌پذير است و يا حتي انجمن‌هاي اينترنتي غيرقانوني نيز از جمله راهكارهاي دسترسي به وب سياه هستند.

بازدید : 169
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

بازي Uncharted 4 از زمان آغاز فروش، با ثبت ركوردهاي خيره‌كننده موفق شده به قلمرويي كشف نشده (معناي فارسي Uncharted) وارد شود. شركت سوني در پستي كه در روز جاري در وبلاگ پلي‌استيشن منتشر كرده به اين نكته اشاره داشته كه جديدترين بازي اكشن عرضه شده از سوي شركت Naughty Dog توانسته به سريع‌ترين نرخ رشد در ميان عناوين عرضه شده تا به امروز (براي كنسول بازي پلي‌استيشن) در آمريكاي شمالي دست يابد.

در هفته اول پس از عرضه اين عنوان در تاريخ 10 مي، Uncharted 4: A Thief’s End موفق به ثبت فروش 2.7 ميليون نسخه در سراسر جهان شده است. سوني تاكيد كرده كه اين آمار، فروش نسخه‌هاي فيزيكي و ديجيتالي را دربر گرفته است.

Uncharted 4 در صدر ليست فروش بازي‌هاي ويدئويي در كشور ژاپن نيز قرار گرفته و به مدت دو هفته از زمان عرضه، پيشتاز ليست عناوين منتشر شده در دسته‌ بازي‌هاي ويدئويي در بازار بريتانيا بوده است. علاوه بر اين، آنچارتد 4 توانسته تحسين منتقدان در زمينه موفقيت‌هاي تجاري بدست آمده در پرتو عرضه موفق را برانگيزد و امتياز 93 را در سايت Metacritic به خود اختصاص دهد

بازدید : 162
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

جديدترين خبر ناخوشايند براي مشتاقان و فعالان دنياي بازي‌هاي ويدئويي آن است كه بزرگ‌ترين شركت سازنده محتويات ديجيتالي در حوزه سرگرمي، يعني ديزني از اين پس برنامه‌اي براي توليد بازي‌هاي ويدئويي مختص به خود ندارد.

مسئولان ديزني كه با طراحي و عرضه عناويني مانند جنگ ستارگان، ميكي‌ماوس، و حتي ديزني‌لند، ESPN و صدها شخصيت محبوب ديگر، شهرتي جهاني بدست آورده‌اند حالا به اين نتيجه رسيده‌اند كه گواهي‌هاي معتبر خود در خصوص دارايي‌هاي مادي و معنوي را در اختيار ديگر شركت‌هاي فعال در حوزه توليد بازي‌هاي ويدئويي قرار دهند و كسب و كار ميلياردي خود در اين بخش را متوقف كنند. با اين تفاسير، اگرچه ديزني همچنان توليد بازي‌هاي ويژه دستگاه‌هاي همراه را در دستور كار قرار خواهد داد اما شواهد امر حكايت از كنار كشيدن اين شركت از تجارت بزرگ بازي‌هاي ويدئويي و توليد عناوين مختلف براي كنسول‌هاي بازي مانند پلي‌استيشن 4 و يا رايانه‌هاي شخصي دارد.

باب ايگر، مديرعامل ديزني در اين خصوص مي‌گويد:

"به‌نظر ما، بهترين گزينه موجود در حال حاضر، مديريت خطرهاي سرمايه‌گذاري از طريق ارائه گواهي‌هاي معتبر به ديگر شركت‌ها به جاي انتشار محتويات مختلف است."

شايان ذكر است كه در بازه زماني ده‌ساله، ديزني دست به خريد و البته در نهايت، تعطيلي حداقل شش استوديو بازي زده است. صدها نيروي كاري اين شركت شغل خود را از دست داده‌اند و توليد عناوين بي‌شماري از بازي‌هاي ويدئويي منتفي شده است.

پرسشي كه در اينجا مطرح مي‌شود آن است كه چه عاملي باعث شده بزرگ‌ترين شركت فعال در زمينه توليد سرگرمي‌هاي ديجيتالي نتواند به موفقيت چشمگيري در حوزه بازي‌هاي ويدئويي دست يابد و در نهايت منجر به تعطيلي بخش طراحي و عرضه بازي‌هاي ويدئويي خود شود؟ وب‌سايت تك‌اينسايدر در گفتگو با چند تن از كاركنان سابق شركت ديزني به بررسي اين موضوع پرداخته كه خواندن آن خالي از لطف نخواهد بود.

مخالفت با خطرپذيري

اكثر كاركنان شركت ديزني به‌طور متفق‌القول معتقدند ديزني مخالفت زيادي با خطرپذيري داشته است. اين افراد معتقدند ديزني به‌ندرت تمايل به سرمايه‌گذاري مادي و معنوي (كه لازمه حضور قدرتمند در بازار بازي‌هاي ويدئويي به حساب مي‌آيد) داشته است.

الكس سروپيان مدير ارشد سابق ديزني در اين خصوص مي‌گويد:

" ديزني تا اندازه‌اي به سرمايه‌گذاري مالي در اين بخش بي‌علاقه بود كه شخصا براي من تعجب آور بود."

سروپيان از سال 2009 تا 2012 ميلادي مسئول هسته اصلي گروه فعال در زمينه توليد بازي‌هاي ويدئويي شركت ديزني بوده است. علاوه بر اين، او از جمله افراد حاضر در تيم پايه‌گذار Bungie Studios، استوديوي مطرحي است كه عناويني مانند Halo و Destiny را به بازار عرضه كرده است. پس از فعاليت براي مدتي نزديك به دوازه سال در نقش مديرعامل اين شركت، او پس از خريد استوديوي يادشده توسط مايكروسافت، به اين شركت نقل مكان كرد.

سروپيان معتقد است در زمينه توليد فيلم، نمايش‌هاي تلويزيوني و ديگر محتويات رسانه‌اي موجود، فرايند انتقال از مرحله طرح ايده به توليد محصول در شركت ديزني بسيار سريع انجام مي‌شده اما اين مورد در خصوص بازي‌هاي ويدئويي، اين روند عملي نشده است. سروپين در اين خصوص مي‌گويد:

"ديزني به خوبي قادر به پيش‌بيني درآمدهاي حاصل از سرمايه‌گذاري روي محتويات چندرسانه‌اي مختلف بود اما نمي‌توانست اين روند را در خصوص بازي‌هاي ويدئويي به خوبي انجام دهد. از همين‌رو، ناتواني در پيش‌بيني موفقيت باعث ايجاد مشكلاتي بزرگ در توسعه بازي‌هاي ويدئويي شد. دليل اين امر نيز محيط متفاوتي است كه در اين سطح از بازار در مقايسه با محصولات حوزه تكنولوژي و يا نرم‌افزارهاي مختلف وجود دارد."

Eastman مهندس نرم‌افزار سابق شركت ديزني نيز با تاييد نظريه يادشده مي‌گويد:

" ما نمي‌توانستيم شروع و ادامه روند توسعه پروژه‌هاي مختلف را عملي سازيم."

او در صحبت‌هاي خود به موردي اشاره مي‌كند كه استوديوي بازي‌سازي ديزني از منزلگاه توسعه ايده‌هاي خلاقانه به جايگاهي براي توليد بازي‌هاي ويژه افراد مختلف خانواده و سپس به توليدكننده بازي‌هاي رايگان و در نهايت به طراح بازي‌هاي ويژه دستگاه‌هاي همراه تنزل يافت و در مدت چهارسال هيچ خروجي قابل توجهي نداشته است.

عدم شناخت از دنياي بازي‌هاي ويدئويي

جاي هيچ شكي نيست كه ديزني در زمينه توليدات سينمايي، نمايش‌هاي تلويزيوني و يا حتي ايجاد پارك‌هاي ويژه كودكان تبحر خاصي دارد. اين شركت حتي توانايي‌هاي لازم براي مديريت تجارت‌هاي فعال در حوزه رسانه را دارد اما وقتي صحبت از بازار بازي‌هاي ويدئويي مي‌شود، بار ديگر كاركنان ارشد ديزني معتقدند نبود دانش آكادميك مانعي براي موفقيت اين شركت بوده است.

سروپين در اين خصوص مي‌گويد:

" اگر تنها ذره‌اي دانش آكادميك در زمينه بازي‌هاي ويدئويي وجود داشت حال و روز امروز ديزني اينگونه نبود."

اين در حالي است كه ديزني براي سال‌هاي متمادي در زمينه بازي‌هاي ويدئويي متحمل ضرر و زيان‌هاي سنگين شده است. از نگاه ديگر، سرمايه‌گذاري ميلياردي اين شركت تنها در دو سال آخر منجر به سوددهي شده و اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري روي عناويني مانند Split/Second در سال 2008 ميلادي و يا Epic Mickey در سال 2010 ميلادي نيز نتوانسته اين شركت را به سود برساند و در ميان عناوين مختلف، تنها Disney Infinity است كه مقداري از ضررهاي تحميل شده به اين شركت را جبران كرده است. با اين وجود، كاهش ميزان فروش Infinity در چندسال پس از عرضه باعث شده ديزني پيش از تجربه دوران تلخ، دست از تلاش بيشتر بكشد.

اولويت‌ها

ديزني شركتي بزرگ و بين‌المللي با سرمايه‌هاي فراوان مادي و معنوي است. سرمايه‌هايي كه استفاده از آن‌ها، حداقل در زمينه توليد عناوين ويدئويي هيچ‌گاه در ليست اولويت‌هاي شركت ديزني قرار نداشته است. ستروپين در خصوص اولويت‌هاي شركت ديزني در تخصيص سرمايه‌هاي موجود مي‌گويد:

" شما 10 ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري در امور مختلف در اختيار داريد و انتخاب‌هاي شما هم به صورتي است كه توليد هفت عنوان از فيلم "جنگ ستارگان" و هفت فيلم مارول، چند فيلم پيكسار و راه‌اندازي سرزمين بازي برپايه فيلم جنگ‌ ستارگان در ديزني ورلد در اولويت شما قرارداد. با اين تفاسير چه دليلي براي سرمايه‌گذاري روي پنج بازي ويدئويي با سرمايه 20 ميليوني يا 50 ميليوني وجود دارد؟"

سفر رايگان به دنياي ديزني!

حتي با تمامي مشكلات يادشده، كاركنان سابق ديزني همچنان با ديدي مثبت از تجربه كار در اين شركت ياد مي‌كنند اما متاسفانه، دوست داشتن محيط كاري به تنهايي نمي‌تواند تضميني براي موفقيت در كسب و كار باشد. ستروپين در اين زمينه نيز ديدگاه جالبي دارد:

" كسب و كار بازي‌هاي ويدئويي، به‌ويژه در حوزه توليد محتوا براي كنسول‌هاي بازي، سخت و طاقت فرسا بوده و نياز به خطرپذيري بالايي دارد. از سوي ديگر، زمان زيادي براي بازگشت سرمايه نياز است و اين احتمال وجود دارد كه هيچ بازگشتي هم در كار نباشد."

بايد اعتراف كرد ديدگاه ستروپين در بازاري كه ديزني قرار بود با شركت‌هايي مانند Activision، Nintendo و EA رقابت كند بيش از پيش منطقي به‌نظر مي‌رسد. رقابتي كه به سرمايه‌گذاري مالي و حتي سرمايه‌گذاري زماني ساختاريافته و دقيق نياز داشت

بازدید : 166
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

پلي‌استيشن پس از تولد به‌سرعت تبديل به يك كنسول محبوب شد. تقريبا همه ما با اين دستگاه بازي كرده‌ايم و مي‌دانيم اين محبوبيت بي‌دليل نيست. حالا سوني موفق شده از آخرين نسخه اين محصول يعني پلي‌استيشن 4 بيش از 40 ميليون دستگاه بفروشد. اين يعني موفقيتي بزرگ براي سوني و فروشي با سرعت بالا و كم سابقه براي كنسول‌هاي بازي.

نمودار صعودي پلي‌استيشن همچنان ادامه دارد و اين كمپاني از ماه ژانويه تا امروز رشد فروش 5 ميليون دستگاه بيش از حد انتظار را تجربه كرده است و اين روند مي‌تواند ادامه پيدا كند تا شايد پلي‌استيشن 4 به ركورد دار بيشترين فروش كنسول در تاريخ تبديل شود.

Andrew House(مديرعامل سوني) مي‌گويد كه بسيار از استقبال مردم دنيا از پلي‌استيشن 4 خوشحال است. او همچنين مي‌گويد برنامه‌هاي جديدي براي كاربران داريم تا بيش از اينها از بازي كردن لذت ببرند. يكي از اين برنامه‌هاي هيجان انگيز هدست واقعيت مجازي است. مديرعامل بخش بازي‌هاي سوني مي‌گويد كه تلاش دارد تا هدست‌هاي واقعيت مجازي را به راحتي در دسترس مردم دنيا قرار دهد تا همه با لذتي چند برابر سرگرم شوند.

با توجه به همه اينها به نظر مي‌رسد دنياي كنسول‌هاي بازي در آستانه يك تحول عظيم است. با ورود هدست‌هاي واقعيت مجازي به كنسول‌ها همه چيز درباره اين اسباب‌بازي‌هاي ساده تغيير مي‌كند. همچنين Xbox رقيب سرسخت پلي‌استيشن ممكن است هلو لنز را به اكس‌باكس اضافه كند و شاهد دنياي جديدي در بازي‌هاي ديجيتالي باشيم.

بازدید : 194
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

تقريبا تمامي شركت‌هاي سراسر جهان، به علت تغييراتي كه تكنولوژي در صنعت و فعاليت آن‌ها ايجاد كرده، مجبور به جذب استعدادها و نيروهاي كاري متخصص در حوزه تكنولوژي شده‌اند. همين امر باعث شده اكثر شركت‌ها كمپين‌هايي را براي بازطراحي برندهاي تجاري خود و ادامه فعاليت به عنوان شركت يا سازماني مدرن درنظر بگيرند.

برخي شركت‌ها مانند AT&T نيز برنامه‌هاي آموزشي ويژه‌اي را براي كاركنان خود ترتيب داده‌اند كه مي‌تواند سطح مهارت‌هاي تكنولوژيك براي دسترسي به چشم‌اندازهاي روشن را بهبود بخشد. با اين تفاسير، فرايند استخدام و البته حفظ نيروهاي كاري با استعداد و نخبه، بيش از پيش اهميت يافته است.

اين در حالي است كه نظرسنجي‌هاي Fortune نشان مي‌دهد مديران عامل شركت‌هاي حاضر در ليست Fortune 500 معتقدند در 5 سال آينده، تغييرات تكنولوژيك بيشتري در مقايسه با آنچه در پنج سال پيش به وقوع پيوسته را شاهد خواهيم بود. از سوي ديگر، تمامي كارشناسان معتقدند نيروهاي متخصص و نخبه فعال در يك شركت، با ارزش‌ترين دارايي آن شركت به حساب مي‌آيند.

با توجه به شرايط فعلي بازار كه در آن شركت‌هاي كوچك و بزرگ از مجموعه‌اي كه به تكنولوژي اهميت مي‌دهند به سمت تبديل شدن به شركتي كه اولويت اصلي آن‌ها به‌كارگيري تكنولوژي است حركت كرده‌اند، جذابيت و توانايي شركت‌ها براي جذب نيروهاي متخصص، شركت‌هاي موفق‌ اين حوزه را از سايرين متمايز كرده است.

در اين راستا، لينكدين اخيرا ليستي از شركت‌هايي كه شرايط جذاب‌تري را براي فعاليت نيروهاي كاري مهيا كرده‌اند منتشر كرده است. ليستي كه برمبناي فعاليت بيش از 433 ميليون كاربر در شبكه اجتماعي لينكدين منتشر شده و بر اساس معيارهاي زير اولويت‌بندي شده است:

  • درخواست‌هاي شغلي: بر اساس تعداد بازديد كاربران از صفحات لينكدين شركت‌ها و البته درخواست‌‌هاي ارسال شده براي موقعيت‌هاي شغلي كه در اين شبكه اجتماعي پست شده است.
  • ميزان تعاملات: بر اين اساس كه چه تعداد از افراد غيرشاغل در آن شركت، براي مشاهده و ارتباط با كاركنان آن، مشاهده صفحات مرتبط و در نهايت دسترسي و تعامل با محتويات ارائه شده، اقدام كرده‌اند.
  • توانايي شركت‌ها در حفظ نيروهاي استخدام شده: معياري كه پس از استخدام نيروهاي كاري جديد، نشان مي‌دهد شركت‌ها براي چه مدتي توانسته‌اند نيروهاي نخبه را در شركت خود حفظ كنند.

تحقيقات لينكدين در قالب معرفي 40 شركت برتر در زمينه بسترسازي مناسب براي جذب و حفظ استعدادها منتشر شده كه در ادامه به پنج عنوان برتر اين ليست اشاره خواهيم كرد.

اپل

همه ما با غول بازار توليد دستگاه‌هاي الكترونيكي آشنايي داريم. استخدام‌هاي اين شركت تنها به جذب بهترين و آينده‌دارترين نيروهاي كاري جهان ختم مي‌شود و بدون شك، تغيير و تحول در حوزه تكنولوژي و خلاقيت‌هايي كه هرساله در اين حوزه از اپل شاهد هستيم نيز يكي از عوامل جذاب افراد نخبه و استعدادهاي ناب بازار به حساب مي‌آيد. اين در حالي است كه استراتژي اين شركت در استخدام‌هاي متنوع و گسترده در حوزه‌هاي مختلف نيز از جمله نكات قابل توجه است. بر اين مبنا، در يك‌سال گذشته شاهد تنوع بيشتر در استخدام‌ها، در مقايسه با سال‌هاي پيش از آن بوده‌ايم. سياستي كه در راستاي تلاش مسئولان اين شركت براي رسيدن به جايگاه شركتي فعال در زمينه‌هاي مختلف كاري و بازارهاي مختلف انجام شده است. ايده ايجاد صفحات وبي نظير http://www.apple.com/diversity/ كه فعاليت‌هاي فراگير شركت‌ها در زمينه استخدام را به تصوير مي‌كشد نيز بدون شك تاثير ويژه‌اي در رنكينگ SEO وب‌سايت آن‌ها خواهد داشت.

فيس‌بوك

فيس‌‌بوك به عنوان شاخص‌ترين شركت فعال در حوزه شبكه‌هاي اجتماعي همواره تحت فشار بوده تا براي توسعه هر چه بيشتر برند خود، مطرح‌ترين و برترين مهندسان حوزه تكنولوژي را به خدمت بگيرد. اين در حالي است كه در اين حوزه، برندهاي مختلفي وجود دارند كه براي به‌خدمت گرفتن اين استعدادها با فيس‌بوك در رقابتي سخت و نفس‌گير قرادارند.

در اين راستا، فيس‌بوك با در اختيار داشتن مزاياي رقابتي بيشتر در محيط كاري توانسته به گزينه ايده‌آل متخصصان جوياي كار تبديل شود. ايجاد فرصت به‌منظور فعاليت متخصصان روي پروژه‌هايي مملو از نوآوري در كنار مزاياي ويژه‌اي مانند امكان استفاده از 5 ماه مرخصي پس از فرزنددار شدن (براي پدر) از جمله موارد قابل توجه است. تمامي اين مزايا در كنار توانايي‌هاي بالاي كسب و كار اين شركت و البته رشد پايدار آن قرار مي گيرد تا فيس‌بوك برند ويژ‌ه‌اي براي كاركنان خود ايجاد كند.

بايد درنظر داشت كه عرضه "برند كارفرما" كه با بازاريابي و محصولات ارائه شده توسط يك شركت در راستايي موافق و همگام قرار گيرد از جمله اهداف شركت‌هاي مشتاق به جذب نيروهاي نخبه و متخصص است.

Johnson & Johnson

با نگاه به آنچه در محيط كاري Johnson & Johnson در جريان است با تجربه‌اي فراتر از واقعيت روبرو خواهيم شد. تيم ويژه استخدام استعدادهاي كاري اين شركت، چنان محيط مثبتي را ايجاد كرده است كه كاركنان آن، وابستگي خود به اين برند را از طريق شبكه‌هاي مختلف و روابط و رفت و آمدهاي شخصي و خارج از محيط كاري نيز به نمايش گذاشته‌اند. اين نوع غرور كاري و تعامل، نتيجه مستقيم ايجاد برندهاي كارفرمايي و پس از آن، زندگي در كنار يك برند است. اين شركت نيز پس از به دنيا آمدن فرزندان، هشت هفته مرخصي با حقوق براي پدر خانواده درنظر مي‌گيرد و خدمات ويژه‌اي را نيز براي درمان ناباروري و نازايي كاركنان خود فراهم كرده است. اين موارد در كنار ديگر مزايايي قرار مي‌گيرد كه اهداف اين شركت را در برندسازي استخدام نشان مي‌دهد.

گوگل

قرارگرفتن در ليست كاركنان شركت گوگل به خودي خود يك مزيت ويژه براي افراد نخبه و استعدادها به حساب مي‌آيد. اين در حالي است كه مزايايي مانند تغذيه رايگان در محل كار، ماساژ در كمپ كاري و البته تيم‌هاي عالي و بي‌نقص كاري نيز مي‌توانند مشوق‌هايي براي افزايش تمايل متخصصان حوزه تكنولوژي براي حضور در اين شركت باشد. استراتژي ويژه گوگل نيز مانع از آن خواهد شد تا مديران در خصوص استخدام افراد مختلف اعمال نفوذ كنند. موضوعي كه در نهايت اعمال نظر غيركارشناسي و شخصي را از فرايند استخدام حذف خواهد كرد.

آمازون

فعاليت آمازون در شاخه‌ها و بازارهاي مختلف باعث شده فرايند استخدامي گسترده و فراگيري را در اين شركت شاهد باشيم. اين در حالي است كه حرف و سخن‌هاي فراوان در خصوص اينكه محيط كاري در شركت آمازون آنچنان كه بايد و شايد فضاي مثبتي ندارد نيز مانعي بر سر تمايل استعدادها به فعاليت در اين شركت نبوده و بر اساس گزارش لينكدين، شاهد افزايش 25 درصدي درخواست‌هاي شغلي ارسال شده به اين شركت در مقايسه با سال گذشته ميلادي بوده‌ايم.

آمازون با درنظرگرفتن پرداختي‌هاي زياد براي كاركنان خود و البته پياده‌سازي برنامه‌هاي ويژه براي بهبود شرايط كاري مانند Amazon Career Choice Program (كه شهريه دوره‌هاي آموزشي كاركنان به منظور ارتقاي توانايي‌هاي مرتبط شغلي را تقبل مي‌كند) مزيت‌هاي ويژه‌اي را ايجاد كرده است. اين استراتژي، به‌طور ويژه براي استخدام نيروهاي كاري از ميان نسل جديد، خوشايند و جذاب خواهد بود.

در نظر داشته باشيد كه تلاش‌ شركت‌هاي مختلف براي ايجاد شرايط مناسب در جهت استخدام و البته حفظ نيروهاي نخبه و استعدادها، در نهايت به بهبود بهره‌وري كاري، رشد شركت‌ها و البته افزايش سود بدست آمده منجر خواهد شد.

تعداد صفحات : 1

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 15
  • بازدید سال : 43
  • بازدید کلی : 3502
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه